Άσκηση και καρδιακές παθήσεις

Η άσκηση αποτελεί ένα πολύ σημαντικό κομμάτι στο πάζλ της σωστής καρδιακής λειτουργίας. Στο άρθρο αυτό θα δώσουμε οδηγίες για τα άτομα που έχουν ήδη κάποιο καρδιακό νόσημα. Εάν έχετε υποστεί έμφραγμα, έχετε καρδιακή ανεπάρκεια ή άλλες καρδιακές παθήσεις δεν πρέπει να αποτελούν εμπόδιο στην άσκησή σας. Μην φοβάστε να το συζητήστε με τον καρδιολόγο σας. Ακολουθώντας ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα και ενσωματώνοντας το στην ρουτίνα σας (τουλάχιστον 150 λεπτά την εβδομάδα) μόνο οφέλη θα έχετε. Οφέλη όπως:

  • Ενδυνάμωση της καρδιάς και των αγγείων σας
  • Βελτίωση του κυκλοφορικού με αποτέλεσμα το σώμα σας να χρησιμοποιεί πιο σωστά το οξυγόνο
  • Βελτίωση των συμπτωμάτων της καρδιακής ανεπάρκειας
  • Βελτίωση της περιφερικής αγγειοπάθειας (διαλείπουσα χωλότητα δηλαδή πόνο στις «γάμπες» με το περπάτημα)
  • Καλύτερη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης
  • Βελτίωση των λιπιδίων
  • Καλύτερη ρύθμιση του σακχάρου
  • Βελτίωση της κινητικότητας ειδικά των αρθρώσεων
  • Ψυχική ευεξία

ΠΡΙΝ ΑΡΧΙΣΕΤΕ
Η επίσκεψη στον καρδιολόγο σας είναι το πρώτο σημαντικό βήμα για να ξεκινήσετε να ασκείστε. Ο ιατρός σας, θα σας εξηγήσει αναλυτικά τον βαθμό της δραστηριότητας που μπορείτε να έχετε χωρίς να θέσετε σε κίνδυνο την υγεία σας. Τυπικά θέματα που πρέπει να συζητήσετε μαζί του είναι: πόση ώρα μπορείτε να ασκηθείτε, πόσο συχνά, τι τύπο άσκησης να προτιμήσετε, ποιες δραστηριότητες να αποφεύγετε, τι γίνεται με την φαρμακευτική σας αγωγή κ.ά. Η δοκιμασία κόπωσης και το υπερηχογράφημα είναι σημαντικές εξετάσεις που πρέπει να γίνουν προτού αρχίσετε την οποιαδήποτε δραστηριότητα.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ
Ασθενείς που έχουν υποστεί οξύ στεφανιαίο επεισόδιο (έμφραγμα) αφού αναρρώσουν θα πρέπει να ασκούνται καθώς έτσι θα αυξηθεί η δύναμη, η αντοχή και η αυτοπεποίθησή τους. Επιλέξτε δραστηριότητες που σας ευχαριστούν (ο χορός για παράδειγμα θεωρείτε μία πολύ καλή μορφή άσκησης). Αποφύγετε εκτεταμένη ισομετρική άσκηση (κάμψεις και καθίσματα), καθώς οι μύες που χρησιμοποιούνται υφίστανται μεγάλη ένταση έναντι άλλων μυών και εύκολα προκαλούνται κακώσεις.

Η άσκηση αποτελεί πολύ σημαντικό στοιχείο στην διαχείριση των ασθενών με καρδιακή ανεπάρκεια (heart failure management). Ασκήσεις που βελτιώνουν την ευλυγισία (flexibility training- stretching-yoga), βελτιώνουν την ισορροπία, το εύρος των κινήσεων των μυϊκών ομάδων  αλλά και των αρθρώσεων κι έτσι προλαμβάνουν κάποιες πιθανές κακώσεις. Ασκήσεις ενδυνάμωσης με βάρη (strength training) όταν γίνονται σωστά βελτιώνουν την μυϊκή δύναμη, αυξάνουν την μυϊκή μάζα και διατηρούν σταθερό το βάρος του ασθενούς (η αύξηση του βάρους αποτελεί δείκτη επιδείνωσης της καρδιακής λειτουργίας).  Συνιστάται λοιπόν η χρήση ελαφρών βαρών, όχι πάνω από 5 κιλά και αποφεύγετε να κρατάτε την αναπνοή σας καθώς προκαλεί αυξομειώσεις στην πίεση. Ασθενείς με καρδιακή ανεπάρκεια είναι συνήθως υπέρβαροι και έχουν αρθρίτιδα που καθιστά δύσκολη την άσκηση. Η αερόβια γυμναστική στο νερό αποτελεί μία ασφαλή εναλλακτική καθώς ακόμα και ένα απλό περπάτημα στην πισίνα ή στο νερό αποτελεί μία χαμηλού έργου άσκηση.

Υπάρχει μία ειδική ομάδα ασθενών που έχουν ανεύρυσμα στην θωρακική ή κοιλιακή αορτή. Οι ασθενείς αυτοί είναι πολύ σημαντικό να διατηρούν την καρδιακή συχνότητα (σφύξεις ή παλμούς) και την πίεση σε χαμηλά επίπεδα. Απαγορεύεται λοιπόν η άρση βαρών, ειδικότερα περισσότερο από το μισό βάρος του ασθενούς καθώς και η μετακίνηση βαριών αντικειμένων. Επιτρέπεται ελαφριά αερόβια άσκηση όπως ποδήλατο, περπάτημα, κολύμπι, τένις καθώς επίσης και  οικιακές δουλειές, κηπουρική, ταξίδια. Ο χρυσός κανόνας είναι η αποφυγή της άρσης βαρών.

pericardium-article-gym1

ΑΣΚΗΘΕΙΤΕ ΣΩΣΤΑ & ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

  • Μην ασκείστε σε εξωτερικούς χώρους όταν οι συνθήκες δεν το επιτρέπουν. Η υπερβολική υγρασία μπορεί να σας κουράσει εύκολα. Το υπερβολικό κρύο και η ζέστη επηρεάζουν το κυκλοφορικό και μπορεί να προκαλέσουν πόνο στο στήθος ή δύσπνοια. Σε αυτές τις συνθήκες λοιπόν προτιμάτε να ασκείστε σε κλειστούς χώρους.
  • Ενυδατώνεστε σωστά. Πίνετε νερό ακόμα κι αν δεν διψάτε, ειδικά τις ημέρες με ζέστη. Προσοχή χρειάζεται και στην ποσότητα του νερού, μην πίνετε υπερβολικά. Συζητείστε το με τον καρδιολόγο σας.
  • Εάν διακόψετε την τακτική άσκηση για οποιοδήποτε λόγο (πχ λόγω ασθένειας, διακοπών ή άσχημου καιρού), φροντίστε να επανέλθετε σταδιακά. Ξεκινήστε με ήπια δραστηριότητα και βαθμιαία επανέλθετε στα αρχικά σας επίπεδα άσκησης.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ

  • Εάν αισθανθείτε έντονη κόπωση, δύσπνοια, λαχάνιασμα ή πόνο στο στήθος, σταματήστε την άσκηση και προγραμματίστε επίσκεψη στον καρδιολόγο σας.
  • Εάν έχετε συνεχώς δύσπνοια ή λαχάνιασμα, επικοινωνήστε με τον καρδιολόγο σας. Θα χρειαστούν πιθανόν αλλαγές στην φαρμακευτική αγωγή, τα προσλαμβανόμενα υγρά και την διατροφή σας.
  • Σταματήστε κάθε δραστηριότητα εάν αισθανθείτε τους παλμούς σας άρρυθμους, πολύ γρήγορους ή πολύ έντονους. Μάθετε να παίρνετε τον σφυγμό σας, ξεκουραστείτε 15 λεπτά και μετρήστε ξανά. Εάν είναι πάνω από 120 καλέστε τον καρδιολόγο σας.
  • Εάν αισθανθείτε πόνο, όχι μόνο στο στήθος, αλλά και οπουδήποτε στο σώμα σας (πχ σε μύες ή αρθρώσεις), μην συνεχίζετε την άσκηση καθώς αυξάνετε τον κίνδυνο για κακώσεις, ρήξεις κτλ.
  • Εάν λιποθυμήσετε ή ζαλιστείτε καλέστε τον καρδιολόγο σας.

ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ ΤΗΝ ΑΣΚΗΣΗ ΟΤΑΝ ΑΙΣΘΑΝΘΕΙΤΕ

  • Πόνο ή σφίξιμο στο στήθος (στηθάγχη)
  • Αδυναμία
  • Ζάλη
  • Ανεξήγητη αύξηση του βάρους ή οιδήματα (πρήξιμο)
  • Αίσθημα πίεσης στο στήθος, στον λαιμό, στους αγκώνες, στους ώμους ή άλλη ενόχληση.
  • Πολλοί ασθενείς έχουν σταθερή στηθάγχη που εμφανίζεται σε συγκεκριμένη κόπωση (ουδός). Ποτέ μην υπερβείτε αυτόν τον ουδό (πχ περπατήστε 400 μέτρα και όχι 500 που κάνετε στηθάγχη, αποφύγετε ανηφόρες, εάν σας πιάνει με γρήγορο περπάτημα περπατήστε πιο αργά). Έχετε μαζί σας πάντα νιτρώδη ταχείας δράσης (σπρέι ή υπογλώσσια). Σταματήστε όταν αισθανθείτε στηθάγχη. Εάν δεν περάσει με την ανάπαυση κάντε χρήση του υπογλωσσίου. Μην σηκωθείτ,ε γιατί το υπογλώσσιο προκαλεί γενικευμένη αγγειοδιαστολή και μπορεί να ελαττώσει την πίεση και να ζαλιστείτε. Εάν δεν περάσει η στηθάγχη καλέστε ιατρική βοήθεια.
  • Εάν παρατηρήσετε ότι η στηθάγχη προκαλείται σε μικρότερη κόπωση, διαρκεί περισσότερο, ο πόνος είναι μεγαλύτερης έντασης, δεν περνά με την ανάπαυση ή με υπογλώσσια και εάν σας πιάνει στην ηρεμία, τότε πρέπει άμεσα να επισκεφτείτε τον καρδιολόγο σας!

Η ΓΝΩΜΗ ΜΑΣ
Όσοι ασθενείς έχετε στεφανιαία νόσο ή καρδιακή ανεπάρκεια, δεν ήρθε το τέλος του κόσμου. Με κάποια προσπάθεια, η ζωή σας μπορεί να γίνει καλύτερη κι από πριν. Η χειρότερη απόφαση που έχετε να πάρετε εσείς ή οι συγγενείς σας είναι να μπείτε σε μία γυάλα. Μάθετε να ασκείστε σωστά και χωρίς κίνδυνο για την υγεία σας. Τα οφέλη που θα αποκομίσετε είναι πολυεπίπεδα. Σωστή καρδιακή λειτουργία, αποτελεσματικότερη ρύθμιση του σακχάρου, της πίεσης και των λιπιδίων, ελάττωση ή ακόμη και διακοπή κάποιων φαρμάκων. Κυρίως όμως ανεξαρτησία, ψυχική ευεξία και αυτοπεποίθηση.

Αν σας άρεσε, μοιραστείτε το!

Share on facebook
Μοιραστείτε το στο Facebook
Share on twitter
Μοιραστείτε το στο Twitter
Share on linkedin
Μοιραστείτε το στο Linkedin
Share on pinterest
Μοιραστείτε το στο Pinterest
Scroll Up